تاریخ، جغرافیا و جامعه‌شناسی

«او بعد از موت، قیام می‌کند»، آیا امام‌ زمان قبل از قیام از دنیا می‌روند؟

با توجه به روایتی که می‌گوید «او بعد از موت، قیام می‌کند»، آیا امام‌ زمان قبل از قیام از دنیا می‌روند؟ با توجه به روایتی که می‌گوید «او بعد از موت، قیام می‌کند»، آیا امام‌ زمان قبل از قیام از دنیا می‌روند؟

 

از امام ‌صادق علیه‌السلام نقل شده است که فرمود: «… او قائم نامیده شده؛ چرا که بعد از آنکه می‌میرد، قیام می‌کند، او به امر بزرگی قیام نماید».[۱] در ابتدا می‌توان این روایت را با روایتی که «یموت» را به فراموش‌شدن نام حضرت تفسیر کرده، جمع نمود.

از امام‌ جواد علیه‌السلام روایت شده است که فرمود: «… بعد از حسن، فرزند او قائم به حق و منتظر است». به حضرت عرض شد: ای فرزند رسول‌ خدا! چرا او را قائم نامیدند؟ فرمود: «زیرا او بعد از فراموش‌شدن نامش و بازگشت بیشتر قائلان به امامتش، قیام خواهد کرد…».[۲]

و از طرفی با جمع بین این روایت و روایات ضرورت وجود حجت و امام در هر زمان، به این نتیجه می‌رسیم که مقصود از موت حضرت، فراموش شدن نام و یاد حضرت در دوران غیبت است نه موت شخص.

پی‌نوشت‌ها

۱. الغیبه، طوسی، ص۲۸۲؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۱، ص۳۰، ح۶؛ «… و سمّی القائم لأنّه یقوم بعد ما یموت، أنّه یقوم بأمر عظیم».

۲. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۲، ص۳۷۸، باب۳۶، ح۳؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۰، ص۱۱۸، ح۱؛ «… إنّ من بعدالحسن ابنه القائم بالحق المنتظر. قلت له: یابن‌رسول‌الله! لِمَ سمّی القائم؟ قال: لأنّه یقوم بعد موت ذکره و ارتداد أکثر القائلین بإمامته…».

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا