امام مهدی در قرآن ۱۱: آخرین وصی در قرآن
آخرین وصی در قرآن
و اِذِابْتَلى اَبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فاتمهن… [بقره/۱۲۴]
ترجمه: و (به یاد آورید) هنگامیکه خداوند، ابراهیم را با وسائل گوناگونی آزمود و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد
مفضل میگه از امام صادق علیه السلام پرسیدم در این آیه، منظور از «کلمات» چیست؟ امام فرمودند : منظور همان کلماتی است که آدم از پروردگارش یادگرفت و توبه کرد؛ آن وقتی که گفت: “خدایا به حق محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین، توبه ام را بپذیر” و توبه اش پذیرفته شد؛ او توّاب و رحیم است. عرض کردم: معنای «فَأتَمَّهُن» چیست؟ امام فرمودند: یعنی تمام کرد ایشان را تا قائم به عدد دوازده امام.
البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۳۱۷
کمال الدین، ج۲، ص۳۵۸
أخر الأوصیاء فی القرآن
و اِذِابْتَلى اَبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فاتمهن… [بقره/۱۲۴]
الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ “وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَ” مَا هَذِهِ الْکَلِمَاتُ قَالَ هِیَ الْکَلِمَاتُ الَّتِی تَلَقَّاهَا آدَمُ مِنْ رَبِّهِ فَتَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ هُوَ أَنَّهُ قَالَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ إِلَّا تُبْتَ عَلَیَّ فَتَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَا یَعْنِی عَزَّ وَ جَلَّ بِقَوْلِهِ فَأَتَمَّهُنَ قَالَ یَعْنِی فَأَتَمَّهُنَّ إِلَى الْقَائِمِ اثْنَیْ عَشَرَ إِمَاماً تِسْعَهً
البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۳۱۷
کمال الدین، ج۲، ص۳۵۸
The last successor in the Quran
“(And remember) when Abraham was tested by his lord with certain words and he fulfilled them…”
Mufaddal says that I asked Imam Sadiq (PBUH), “What does “words” mean in this verse?” the Imam said: “The same words which Adam learnt from his Lord and repented. When he said: “O Lord, for the sake of Muhammad, Ali, Fatima, Hassan and Hussein, accept my repentance, and his repentance was accepted. He accepts repentance and He is merciful.” He again asked the Imam: “What does “َفأتَمَّهُن” mean? Imam said: “Allah completed them to 12 Imams, the last one of whom is # the Qa’im.
Al-Burhan Fi Tafsir al-Quran, vol. 1, p. 317
Kamāl al-Dīn, vol. 2, p. 358