امام مهدی در کلام علما و بزرگان ۳۳: هادیِ غائب…
امام مهدی در کلام علما و بزرگان ۳۳: هادیِ غائب…
علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه چگونه میتوان از امام غائب بهره مند شد فرمودند: امام وظیفه هدایت خود را به ۲ گونه اعمال میکنند: ۱-هدایت به معنای ارائه طریق(نشان دادنِ راه) ۲-هدایت به معنای رساندنِ به مقصود.
امام در نوع اول نیاز به حضور فیزیکی میان مردم دارد اما در نوع دوم نیازی به حضور جسمانی با مردم ندارد. به تعبیر دیگر، امام همانطور که وظیفه راهنمایی ظاهری مردم را دارد، رهبری باطنی اعمال آنان را هم بر عهده دارد. امام در نوع دوم از راه باطن به جانها و ارواح مردم اِشراف و اتصال دارد.
شیعه در اسلام ص ۲۳۶
تو دَر میانِ جَمعی وَ مَن دَر تَفَکُّرَم / کَان دَر کُجا بَرآیَمُ و پِیدا کُنَم تُو را
المرشد الغائب…
یقول العلامه الطباطبائی فی جوابه عن أنه کیف یمکن أن یعود علینا الإمام الغائب بالمنفعه: إن الإمام یقوم بوظیفته فی الهدایه بطریقتین: ۱- الهدایه بمعنى إیضاح الطریق ، ۲- الهدایه بمعنى الإیصال إلى الهدف.
فی الطریقه الأولى یجب أن یکون الإمام حاضراً جسدیاً بین الناس و لکن فی الطریقه الثانیه لیس هناک حاجه لذلک. بعباره أخرى، کما أن للإمام وظیفته الظاهریه بإرشاد الناس فکذلک هو مسؤول عن هدایه أعمالهم باطنیاً . لکن فی الطریقه الثانیه یشرف الإمام و یرتبط باطنیاً مع نفوس الناس و أرواحها.
الشیعه فی الإسلام، ص۲۳۶
أنت بین الجموع و أنا غارق فی التفکیر فیک / إلى أی مکان أذهب حتى أجدک
The absent guide…
Allameh Tabatabai says in response to the question that how we can profit the absent Imam: “The Imam performs his duty of guiding people in two ways: 1- guidance as showing the way; 2- guidance as attaining to the goal.”
“For the first type, the presence of the Imam among people is necessary, but for the second type, he doesn’t need to be among people. In other words, as the Imam takes charge of exoteric guidance of the people, he has the duty of esoteric guidance of the inner aspect of human action. The Imam watches over men inwardly and is in communion with the soul and spirit of men.”
Shia in Islam, p. 236
You’re among the crowd and I’m thinking/ Where should I go to find you
بخش پیام های مهدوی "امام مهدی در کلام علما و بزرگان"