دلایل عقلی امامت و مهدویت
دلایل عقلی امامت و مهدویت ۱ : امامت را باید فهمید …
امامت را باید فهمید…
از آنجا که «درک کلیّات» بر عهده عقل و «درک جزئیات» در حوزه حواس پنجگانه است، طبیعتا برای اثبات امور جزئی، از دلیل عقلی استفاده نمیشود. مثلا عقل فقط میتواند حکم کند که دو بعلاوه دو میشود چهار و اینکه هر پدیده اتفاقی، علتی دارد.
در بحث مهدویت هم عقل به همین مقدار حکم میکند که «معرفی، نصب و وجود راهنمایی الهی برای انسانها، نه تنها خوب بلکه لازم و ضروری است» اما «تشخیص و تطبیق امام بر مصادیق خارجی» کار تنها عقل نیست، باید به کتاب خدا، سنت پیامبر و کراماتِ مُدّعی مَنصبِ امامت، مراجعه کنیم.
به عبارتی دیگر؛ استفاده از سِیر منطقی و عقلی به این دلیل است که این مطلب تبیین شود که وجود امام در هر زمانی لازم است، اما تطبیق آن بر وجود حضرت مهدی مساله ی دیگریست.
برگرفته از کتاب اَدِلّه ی عقلی امامت و مهدویت؛ رحیم لطیفی.
بخش پیام های مهدوی"دلایل عقلی امامت و مهدویت"