دلایل عقلی امامت و مهدویت ۲۸ : وحدت در فلسفه وجودی امامت و نبوت
وحدت در فلسفه وجودی امامت و نبوت
علمای اسلام شناس برای فلسفه وجودی پیامبران به ویژه حضرت پیامبر اعظم، دلایل متعدد و مُتقَنی را بیان نمودهاند که ضرورت بعثت پیامبران را به ما نشان میدهد. آن ادلّه در جای خود بیان شده و در میان تمامی امت اسلام پذیرفته شده است.
«از مهمترین ادله ضرورت وجود امام، همان ادله ضرورت وجود پیامبر، است» الا اینکه پیامبر، علّت حدوث اسلام و امام عامل و علت استمرار و بقای آن است. علامه مجلسی مینویسد: همان ادلّهای که بر ضرورت برانگیخته شدن پیام آوران الهی دلالت دارد، بر لزوم تعیین و نصب امام نیز دلالت دارد.
حکمت بیانتهای الهی ایجاب میکند که پس از پیغمبر اعظم، نیز مردم بدون امام و رهبر نباشند و باید پس از پیامبر، کسانی باشند که بتوانند جامعه را همانند خود آن حضرت به سوی سعادت دنیوی و اخروی هدایت نمایند؛ به تحقیق به جز امام هیچ شخص دیگری قادر نیست که همچون پیامبر بتواند جامعه را رهبری نماید
ملاحسن فیض کاشانی، علم الیقین، ج۱ ص۳۷۵؛ حق الیقین ص۲۸
بخش پیام های مهدوی"دلایل عقلی امامت و مهدویت"