دولت کریمه امام عصر ۴۰: «آخرین دولت»
“«آخرین دولت»”
تعابیری که در روایات در مورد دولت مهدوی آمده چنین است: ۱-دولت جهانی: قلمرو حکومت. ۲-دولت عدالت: گسترش عدالت. ۳-دولت کریمه: محوریت کرامت انسان. ۴-دولت صالحان: صالح بودن زمامداران. ۵-دولت حق: حق مداری و بسط حق و رفع باطل. ۶-دولت مستضعفان: حاکمیت کسانیکه از سوی صاحبان زر تضعیف شده اند. ۷-دولت امنیت: امنیت فراگیر. ۸-دولت رفاه: فراگیری رفاه در کل جهان.
اما “آخرین دولت” از تعابیری است که کمتر مورد توجه قرار گرفته. امام باقر: دولت ما “آخرین دولت” است.*۱ خداوند در قرآن: عاقبت از آنِ پرهیزکاران است.*۲
حال ۲سوال: آخرین دولت بودن به چه معناست؟ علت آخرین دولت بودنِ ایشان چیست؟ هم به این معنی است که آخرین و پیشرفته ترین اندیشه در باب حکومت است و هم به این معنی که پس از آن، تا پایان تاریخ، دولت دیگری حاکم نمیشود.
امام باقر در حدیثی زیبا اینگونه میفرمایند: دولت ما “آخرین دولت” است و پیش از آن همه صاحبان اندیشه و قدرت به حکومت میرسند. و در بیان علتش میفرمایند: ….تا زمانیکه حکومت ما را دیدند، نگویند: اگر ما هم به حکومت میرسیدیم، به شیوه اینان رفتار میکردیم.*۳
۱-غیبه طوسی ص۴۷۲. ۲-اعراف آیه۱۲۸ ۳-کافی ج۱
“الدوله الأخیره”
التفاسیر التی وردت فی الروایات فیما یتعلق بوصف دوله المهدی هی کالتالی: ۱-الدوله العالمیه : نفوذ الحکومه و امتدادها. ۲-دوله العدل: بسط العداله. ۳-الدوله الکریمه: أساسها کرامه الإنسان. ۴-دوله الصالحین: أولیاء الأمور هم من الصالحین. ۵-دوله الحق: هی قائمه على الحق و نشره و إزهاق الباطل. ۶-دوله المستضعفین: هی حکومه الأشخاص الذین کانوا مستعبدین من قبل أصحاب المال. ۷-دوله الأمن: الأمن المستتب. ۸-دوله النعیم: ینتشر النعیم فی جمیع أرجاء الدنیا.
أما الوصف “الدوله الأخیره” من الأوصاف القلیله المستخدمه لوصف دوله إمام الزمان. أَبِی جَعْفَرٍ (إمام الباقر) قَالَ: دَوْلَتُنَا آخِرُ الدُّوَل…(۱) یقول الله فی القرآن: وَالْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ(۲)
هناک سؤالان: الدوله الأخیره ماذا تعنی؟ و ما هو السبب فی کون دولته هی الدوله الأخیره؟ الجواب: الدوله الاخیره بهذا المعنى أن هذه الدوله قائمه على آخر الأفکار و أکثرها تطوراً وذلک فیما یتعلق بأسلوب الحکم و أیضاً بهذا المعنى بأنه لا توجد بعدها دوله ستحکم حتى نهایه التاریخ.
یبین الإمام الباقر هذا الأمر فی حدیث جمیل له على النحو التالی: “دَوْلَتُنَا آخِرُ الدُّوَلِ وَ لَنْ یَبْقَ أَهْل بَیْتٍ لَهُمْ دَوْلَهٌ إِلَّا مُلِّکُوا قَبْلَنَا” و فیما یخص السبب یقول: “لِئَلا یَقُولُوا إِذَا رَأَوْا سِیرَتَنَا إِذَا مُلِّکْنَا سِرْنَا مِثْلَ سِیرَهِ هَؤُلَاءِ…”(۳)
۱-الغیبه (للطوسی) النص، ص۴۷۲. ۲-سوره الأعراف، الآیه۱۲۸. ۳-الغیبه (للطوسی) النص، ص۴۷۲
“The last government”
Interpretations that have been stated in narrations about the government of Imam Mahdi (PBUH) are as so: 1. The international government: The government’s territory. 2. The government of justice: Propagating justice. 3. The merciful government: The government is based on human’s dignity. 4. The government of the righteous: The righteousness of governors. 5. The government of Truth: The government is based on the Truth and propagation of the Truth and removal of the Falsehood. 6. The government of the oppressed: The governance of those who have been weakened by the wealthy tyrants. 7. The government of safety: Widespread safety. 8. The government of welfare: Extensive welfare throughout the world.
But “the last government” is an interpretation that has attracted less attention. Imam Baqir (PBUH) says: “Our government is “the last government”.” *۱ Allah has said in the Quran: “the end is (best) for the righteous.” *۲
Now there are 2 questions: What does it mean to be the last government? Why is it that he is the last government? Answer: It means that it’s the last and the most advanced ideology of governorship and it also means that after that no other government will rule until the end of the history.
Imam Baqir (PBUH) says in a nice hadith as so: “Our government is “the last government” and before that all thought and power holders have ruled.” And he expresses the reason: “… So when they saw our government they don’t say: If we had ruled, we would have ruled this way.” *۳
Al-Ghayba, al-Tusi, p. 472. 2. The Quran, Surah 7, Verse 128. 3. Usul al-Kafi, v. 1