اخلاق، روان‌شناسی و علوم‌ تربیتی

چرا بیشتر یاران امام موعود، مرد هستند؟

چرا بیشتر یاران امام موعود، مرد هستند؟چرا بیشتر یاران امام موعود، مرد هستند؟

پرسش از کم بودن تعداد زنان در مقایسه با مردان، میان یاوران امام عصر، موضوع صحیح و پسندیده‎ای نیست؛ چراکه یاوری، نه فقط به معنای جنگیدن و سلاح بر‎کشیدن است، بلکه یار و یاور واقعی، کسی است که با همه وجود، در خدمت امام و اهداف او باشد و آنچه را که حضرت از او می‌‎خواهد، انجام دهد. وی باید در زمان غیبت و انتظار، به وظیفه یک منتظر واقعی آگاه باشد و آنچه را در این مدت بایسته است، انجام دهد و در زمان ظهور، گوش به فرمان و مطیع دستورهای او باشد و امر او را امتثال کند.
مگر فاطمه زهرا و زینب کبرا سلام‌الله‌علیهما از یاوران پیامبر و امام زمان خود نبودند، درحالی‌که جنگ ظاهری با اسلحه نیز نداشتند؟ هرکس به تاریخ بنگرد، به خوبی به نقش بارز و بی‎بدیل آنان در یاری رهبر خود پی می‌‎برد.
یاری رهبر در رساندن پیام او و مکتبش، بسیار ارزشمند است و اصولاً حرکت فرهنگی، پایه و اساس در هر انقلابی است؛ چراکه اگر یاری امام در بُعد فرهنگی و تبیین معارف دین نباشد و مردم از اهداف و برنامه‎های امام آگاه نباشند، طبعاً، برای کمک به گسترش فرهنگ و مکتب او، سلاح به دست نمی‌‎گیرند. زنان، در این عرصه‌ مهم، به خوبی می‌‎توانند ایفای نقش کنند و یاری امام خود را، اعلام و آشکار کنند.
همچنین در مواردی که یاری‎کردن مربوط به حالت جنگ و قیام و جهاد باشد، طبیعی است که مردان باید حضور فعال‎تر داشته باشند؛ چراکه خداوند با توجه به ویژگی‎های جسمی و روحی زنان و مردان، وظایف و تکالیف را قرار می‌‎دهد و ویژگی‎ها و مشکلات جنگ، به‌گونه‎ای است که نه با جسم زن سازگاری دارد و نه با روح او هم‎خوانی دارد؛ بنابراین وظیفه جهاد، از دوش آنان برداشته شده است، مگر در زمان ضرورت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا