تاریخ، جغرافیا و جامعه‌شناسی

آیا منظور از ولایت فقیه، ولایت فقه است یا ولایت شخص فقیه؟

اینکه امام زمان علیه‌السلام می‌فرماید: «در زمان غیبت ما به راویان حدیث ما یعنی فقها رجوع کنید»، آیا منظور از ولایت فقیه، ولایت فقه است یا ولایت شخص فقیه؟اینکه امام زمان علیه‌السلام می‌فرماید: «در زمان غیبت ما به راویان حدیث ما یعنی فقها رجوع کنید»، آیا منظور از ولایت فقیه، ولایت فقه است یا ولایت شخص فقیه؟

 

فقیه کسی است که دانش فقه را در عالی‌ترین درجه آن داراست و برای بکارگیری و استنباط احکام از آن توان کافی دارد. چنین کسی در زمان غیبت، از طریق ادلّه عقلی و نقلی (روایات) نایب عام امام معصوم شمرده می‌شود و بر مردم ولایت دارد و آنان باید در احکام دینی و دیگر برنامه‌های اجتماعی، سیاسی و… از وی اطاعت کنند.

بنابراین، مقصود از ولایت فقیه یعنی ولایت مجتهد جامع شرایط بر مردم. مقصود از جامع شرایط این است که فقیه علاوه بر دانش فقه، باید تقوا و خداترسی بالایی داشته باشد و از دنیا و مظاهر آن بپرهیزد. (احتجاج طبرسی،ج ۲، ص ۴۵۸)

با توجه به آنچه توضیح داده شد، حکومت فقیه حکومت شخص نیست، بلکه حکومت تفکر براساس احکام اسلام است. فقیه به دلیل عمل به فقه و اجرای مقررات دینی، بر مردم حکم می‌راند؛ به گونه‌ای که حتی او نیز باید طبق احکامی عمل نماید که در حق مردم بیان می‌کند؛ اگر کوچک‌ترین خطایی در این بخش از او سر بزند، از مقام ولایت عزل می‌شود و دیگر صلاحیتی برای آن نخواهد داشت.

منابع برای مطالعه بیشتر:

۱. ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، آیت‌الله عبد‌الله جوادی آملی.

۲. تحلیل نو و عملی از ولایت فقیه.

۳. مقاله حکومت اسلامی نوشته مهدی هادوی.

۴. مقاله ولایت فقیه نوشته محمد هادی معرفت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا