قرآن، حدیث و ادعیهمهدویت در کتب و منابع حدیث اسلامی
آیا عقیده به مهدویت از جوامع دیگر به جامعه اسلامی وارد شده است؟
آیا عقیده به مهدویت از جوامع دیگر به جامعه اسلامی وارد شده است؟
گلد زیهر میگوید: «بازگشت عقیده به مهدی، از اصول و مبانی غیر اسلامی است و درحقیقت این عقیده، اسطوره و از امور غیرواقعی است».[۱]
سائح علی حسین، نویسنده لیبیایی میگوید: «عقیده و نظریه غیبت و بازگشت، عقیدهای است مشترک بین یهود و نصارا، و تأثرپذیری فکر شیعی از این دو مصدر بعید نیست…».[۲]
دکتر عبدالرحمن بدوی میگوید: «کعبالاحبار کسی بود که عقیده به مهدی را در بین مسلمین منتشر ساخت».[۳]
پاسخ این ادعاها را از چند دلیل میتوان به دست آورد:
۱. مطابق آنچه در قرآن و روایات متواتر اسلامی وارد شده، عقیده به ظهور مهدی موعود، عقیدهای اصیل و اسلامی است که در ادیان دیگر نیز به آن اشاره شده و هرگز نمیتوان آن را اسطوره و از عقاید ساختگی قرار داد.
۲. این عقیده اختصاص به شیعه ندارد؛ بلکه صحابه بهتبع آیات قرآن و روایات نبوی، معتقد به آن عقیده داشتهاند و در طول تاریخ اسلام، عموم علمای اسلامی؛ اعم از شیعه و سنی، به آن معتقد بودهاند.
۳. اشتراک این عقیده بین یهود و نصارا و مسلمین، دلیل بر آن نیست که مسلمانان این فکر را از ادیان دیگر گرفتهاند؛ بلکه دلالت بر آن دارد که موضوع انتظار منجی حقیقی، مقتضای فطرت بشر است و در هر دین و آیینی به آن اشاره شده است.
۴. این کعبالاحبار نبوده که عقیده به مهدویت را در جامعه اسلامی منتشر کرده؛ بلکه خدا و رسولان او بهویژه پیامبر اسلام و اهلبیت معصومش علیهمالسلام این عقیده را در جامعه نشر دادهاند. روایات بسیار زیادی در این زمینه از راویان گوناگون نقل شده که هیچ ارتباطی با کعبالاحبار نداشتهاند.
پینوشتها
۱. العقیده والشریعه، گلد زیهر، ص۲۱۸.
۲. تراثنا و موازین النقد، سائحبنحسین، ص۱۸۴.
۳. مذاهب الاسلامیین، عبدالرحمان بدوی، ج۲، ص۷۶ و ۷۷.