امام مهدی در قرآن ۲۲: حتمی بودن خروج سفیانی
![عکس نوشته امام مهدی در قرآن 22](http://monjimedia.ir/wp-content/uploads/2018/07/22-1-300x300.jpg)
حتمی بودن خروج سفیانی
هوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ [انعام/۲]
ترجمه: او کسى است که شما را از گِل آفرید، سپس مدتى را [برای شما عمر] مقرر داشت و اجل حتمى نزد اوست. با این همه شما [مشرکان در یگانگی و قدرت او] تردید مى کنید.
آنگاه که امام باقر علیه السلام در توضیح این آیه فرمودند «دو گونه أجَل داریم؛ حتمی و غیرحتمی»، حُمرانِ بْنِ أعْیَن عرض کرد: من امیدوارم اجل سفیانی از نوع غیر حتمی باشد. امام فرمودند: نه، به خدا قسم که آن از امور حتمی است.
کلیدواژه آیات مهدوی، روضاتی، ص۱۲۵
الغیبه نعمانی، ص۳۰۱
![عکس نوشته امام مهدی در قرآن 22 - عربی](http://monjimedia.ir/wp-content/uploads/2018/07/22-2-300x300.jpg)
حتمیه خروج السفیانی
هوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ [انعام/۲]
الإمام الباقر علیهم السلام فِی قَوْلِهِ تَعَالَى ثُمَّ قَضى أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ فَقَالَ إِنَّهُمَا أَجَلَانِ أَجَلٌ مَحْتُومٌ وَ أَجَلٌ مَوْقُوفٌ … قَالَ حُمْرَانُ: إِنِّی لَأَرْجُو أَنْ یَکُونَ أَجَلُ السُّفْیَانِیِّ مِنَ الْمَوْقُوفِ. فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْمَحْتُومِ.
الکلمه المفتاحیه لآیات المهدی، روضاتی، ص۱۲۵
الغیبه للنعمانی؛ ص۳۰۱
![عکس نوشته امام مهدی در قرآن 22 - انگلیسی](http://monjimedia.ir/wp-content/uploads/2018/07/22-3-300x300.jpg)
The Rising of Sufyani is inevitable
He it is created you from clay, and then decreed a stated term (for you). And there is in His presence another determined term; yet ye doubt within yourselves! [The Quran, Surah 6, Verse 2]
Imam Baqir (PBUH) said about this verse “There are two types of terms; inevitable and pending”, Humran ibn A’ayan said: “I hope that the term of Sufyani is of the pending ones. Imam said: “No, By Allah, it is of the inevitable ones.”
Keyword of Mahdism verses, Rouzati, p. 125
Al-Ghayba al-Nu’mani, p.301