امام مهدی در قرآن

امام مهدی در قرآن ۶: امتحان اصحاب و شیعه‌ی واقعی

 

 عکس نوشته امام مهدی در قرآن6
عکس نوشته امام مهدی در قرآن۶

 

امتحان اصحاب و شیعه ی واقعی…

ترجمه آیه ۲۴۹ سوره بقره :
پس هنگامی که طالوت، سپاهیان را با خود بیرون برد، به آنها گفت: خداوند شما را به یک نهر آبی آزمایش می کند…

امام صادق در تفسیر آن میفرمایند: خدا اصحاب موسی را به وسیله نهر آبی امتحان کرد، اصحاب قائم هم، چنین امتحان میشوند.
 نورالثقلین، ج۱، ص۲۵۱
جریان امام صادق و مرد خراسانی که یادتان نرفته؟!
مردی خراسانى به امام صادق گفت چرا از حق خود دفاع نمیکنید با اینکه بیش از صد هزار شیعه آماده نبرد دارید؟ امام (بدون مقدمه) فرمودند: «برو داخل تنور روشن بشین». خراسانى با التماس گفت: مرا با آتش مسوزان. از جرم من در گذر. در این هنگام هارون مکى وارد شد. امام به هارون فرمود: «برو داخل تنور بنشین» هارون رفت داخل تنور روشن نشست. سپس امام به خراسانی فرمود: «برو ببین در تنور چه خبر است» خراسانی میگوید رفتم دیدم هارون در تنور نشسته و به ما سلام کرد
امام فرمودند: چندنفر در خراسان مانند این پیدا میشود؟
خراسانی : بخدا قسم یک نفر هم نیست.
امام فرمود: ما زمانیکه پنج نفر یاور مانند این(که هرچه گفتیم تسلیم باشد) نداشته باشیم قیام نمیکنیم
[آری، میان ادعا و عمل، فاصله بسیار است] مناقب آل أبی طالب، ج ۴، ص ۲۳۷

 

 

به زبان عربی

 

 عکس نوشته امام مهدی در قرآن6 - عربی
عکس نوشته امام مهدی در قرآن۶ – عربی

 

اختبار الرفاق و الشیعه الواقعیین

 الآیه ۲۴۹ من سوره البقره : فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّی…

قال الإمام الصادق: إن أصحاب موسى ابتلوا بنهر وهو قول الله عزوجل  إن الله مبتلیکم بنهر وإن أصحاب القائم یبتلون بمثل ذلک.
تفسیر نور الثقلین، جزء۱ ، ص۲۵۱
قصه الإمام الصادق مع رجل من أهل خراسان «حتى لا تنسى» ؟
مأمون الرقی قال کنت عند سیدی الصادق (ع) إذ دخل سهل بن حسن الخراسانی فسلم علیه ثم جلس فقال له یا ابن رسول الله لکم الرأفه والرحمه وأنتم أهل بیت الامامه ما الذی یمنعک ان یکون لک حق تقعد عنه وأنت تجد من شیعتک مائه الف یضربون بین یدیک بالسیف. فقال له (ع): اجلس یا خراسانی رعى الله حقک، ثم قال: یا حنفیه اسجری التنور فسجرته حتى صار کالجمره وابیض علوه، ثم قال: یا خراسانی قم فاجلس فی التنور، فقال الخراسانی: یا سیدی یا ابن رسول الله لا تعذبنی بالنار أقلنی أقالک الله، قال: قد أقلتک، فبینما نحن کذلک إذ أقبل هارون المکی ونعله فی سبابته. فقال: السلام علیک یا ابن رسول الله، فقال له الصادق: الق النعل من یدک واجلس فی التنور. قال: فألقى النعل من سبابته ثم جلس فی التنور، وأقبل الامام یحدث الخراسانی حدیث خراسان حتى کأنه شاهد لها ثم قال: قم یا خراسانی وانظر ما فی التنور. قال: فقمت إلیه فرأیته متربعا فخرج الینا وسلم علینا، فقال له الامام: کم تجد بخراسان مثل هذا ؟ فقلت: والله ولا واحدا. فقال (ع) : لا والله ولا واحدا اما انا لا نخرج فی زمان لا نجد فیه خمسه معاضدین لنا نحن أعلم بالوقت أجل ، یوجد فرق کبیر بین الادعاء و العمل
مناقب آل أبی طالب ، جزء۴ ، ص۲۳۷

 

 

 

به زبان انگلیسی

 

 عکس نوشته امام مهدی در قرآن6 - انگلیسی
عکس نوشته امام مهدی در قرآن۶ – انگلیسی

The test of the companions and real Shias

 The translation of verse 249 of Surah Al-Baqarah:
“And when Saul marched out with his army, he said: ‘Allah will test you with a river.”

 Imam Sadiq (PBUH) on interpreting this verse has said: “God tested the Companions of Moses by a stream and the Companions of Our Qa’im will be tested alike.”
Tafsir Noor al-Thaqalayn. Vol.1. p. 251

You have forgot the story of the man from Khorasan and Imam Sadiq (PBUH)?
The man from Khorasan objected Imam Sadiq: “Why don’t you defend your right while you have more than one hundred Shias ready for a battle?” The Imam answered: “Go and sit in the fireplace”. The man implored: “Don’t burn me with fire. Forgive my fault.” Right at that time, Aaron the Meccan entered the room. Imam asked him “Go and sit in the fireplace”, he entered it and sat there. Then the Imam told the man: “Go and see what’s happening inside”. The man says they went and checked the fireplace, “He was sitting in the fireplace and said hello to us.”
The Imam said: “How many people like these can be found in Khorasan?”
The man from Khorasan: “I swear to God there exists no one.”
The Imam said: “We won’t up rise unless we have five companions like him.”
(The difference between action and saying is very much)

 Manaqib of Aa’l abi Talib. Vol.4, p.237

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا