فلسفه، کلام و عرفان

هرکس دعای عهد را چهل صبح بخواند،در زمان ظهور زنده میشود.این رجعت است؟

هر کس دعای عهد را چهل صبح بخواند، در زمان ظهور زنده خواهد شد. آیا این زنده‌شدن همان رجعت است؟

چنان‌که در روایات آمده، هر کس دعای عهد را چهل صبح بخواند، در زمان ظهور زنده خواهد شد. آیا این زنده‌شدن همان رجعت است، یا پیش از رجعت این موضوع محقق خواهد شد؟

به فرموده امام صادق علیه‌السلام هر کس چهل صبح این دعا را بخواند، از یاوران امام مهدی علیه‌السلام قرار می‌گیرد و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند او را از قبر بیرون می‌آورد تا در خدمت آن حضرت باشد و حق‌تعالی به هر کلمه آن هزار حسنه به او کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند.[۱]

این همان رجعت است، زیرا رجعت با ظهور امام مهدی علیه‌السلام آغاز می‌شود، ولی به منزله این نیست که فقط دعای عهد بخواند تا به این مقام برسد، بلکه باید دو نکته زیر را نیز در نظر بگیرد:

۱. اینکه اعمال و رفتارهای دیگر نیز درست و مطابق با موازین شرع باشد؛ زیرا انسان باید با حقیقت این دعا انس داشته باشد تا بتواند با خدای خود عهد ببندد؛

۲. ممکن است شخصی که دعای عهد را می‌خواند، انسان بدی باشد، ولی خداوند متعال به برکت این دعا، او را متحول می‌گرداند و با خواندن این دعا در چهل روز و عهد قلبی با امام عصر، چنان تحول اساسی در وجود او ایجاد می‌شود که می‌تواند به قابلیت اصحاب حضرت برسد.

پی‌نوشت‌ها

۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۳، ص۹۵، ح۱۱۱٫

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا