چه کسانی هنگام ظهور حضرت زنده میشوند؟
چه کسانی هنگام ظهور حضرت زنده میشوند؟
در روایات به دو دسته از افراد اشاره شده که رجعت را فقط مخصوص این دو دسته معرفی میکند؛ امام صادق علیهالسلام میفرماید:
رجعت همگانی نیست، بلکه خصوصی است، تنها کسانی رجعت میکنند که مؤمن خالص باشند یا مشرک خالص.[۱]
اما کسانی که برای بهره جستن از حکومت امام زمان علیهالسلام و کمک به آن حضرت زنده میشوند، دو دسته هستند:
۱. دسته اول کسانی هستند که نامشان در روایات آمده است؛
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
از پشت شهر کوفه[۱]، همراه قائم، بیستوهفت مرد خارج میشوند. پانزده نفر از آنان جزو یاران موسی هستند؛ هفت نفر از آنان جزو اصحاب کهف هستند؛ یوشعبننون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری، مقداد و مالک اشتر نیز جزو آنان هستند. پس اینان در خدمت امام زمان به عنوان یاران و فرمانروایان حکومتش خواهند بود.[۲]
همچنین به مفضلبنعمر فرمودند: «ای مفضل! تو همراه چهلوچهار نفر زنده میشوی و همراه قائم خواهی بود و تو در طرف راست قائم خواهی بود و امر و نهی میکنی».[۳]
همچنین درباره داوود رقی فرمود: «هرکس دوست دارد که به مردی از اصحاب قائم بنگرد، به این مرد نگاه کند».[۴]
نیز درباره یاران امام حسین علیهالسلام فرمود: «حسین همراه یاران خود ـ که در کربلا شهید شدند ـ خواهد آمد».[۵]
طبری در «دلائلالامامه» نام عدهای از زنان را آورده است که برای یاری رساندن به امام زمان زنده میشوند. مفضل گوید: امام صادق علیهالسلام فرمود: «سیزده زن همراه قائم خواهند آمد».
عرض کردم: برای چه کاری؟ فرمود: «به مداوای مجروحان و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت، همان گونه که همراه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بودند».
عرض کردم: آنها را برایم نام ببرید. حضرت فرمود: «قنواه دختر رشید هجری، امایمن، حبابه و البیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده، امخالد احمسیه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه و امخالد جهنیه».[۶]
۲. دسته دوم کسانی هستند که نامشان در روایات نیامده، اما اوصافشان ذکر شده است. به برخی از ویژگیهای آنان اشاره مینمایم:
ایمان محض:
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به سلمان فارسی علیهالسلام فرمودند: و کلّ من محض الایمان محضا: و هر کس ایمان محض داشته باشد، او نیز باز خواهد گشت. [۷]
ولایت پذیری آگاهانه:
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به سلمان فارسی علیهالسلام فرمودند: «یا سلمان! « انک مدرکه و من کان مثلک و من تولاه هذه المعرفه: ای سلمان تو او را درک خواهی کرد و همچنین هر کس همانند تو باشد و هر کس چنین ولایت و معرفتی نسبت به او داشته باشد». [۸]
شهید شدن:
گروه دیگری که رجعت میکنند کسانی هستند که پیکرشان در راه اسلام و قرآن، آماج تیرهای دشمن قرار گرفت و با بدنی غرق خون به دیدار معبود خود شتافتند.آنان نیز بر میگردند تا پس از درک محضر امام زمان به مرگ طبیعی از دنیا بروند. امام باقر علیهالسلام در گفتوگویی که با زراره داشت، ضمن اینکه بین مرگ طبیعی و کشتهشدن در راه خدا فرق گذاشت، به وی فرمود: «لیس من قبل بالسیف کمن مات علی فراشه، إن من قتل لابدّأن یرجع إلی الدنیا یذوق الموت؛ چنین نیست هرکس کشته میشود، با آنکه در رختخواب مرده باشد، یکسان باشد. همانا هرکس در دنیا کشته شود، ناچار باید برگردد تا مرگ را بچشد».[۹]
سنخیت با اهلبیت علیهمالسلام:
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به سلمان فارسی علیهالسلام فرمودند: «ای سلمان! هر کس اهلبیت علیهمالسلام را بشناسد و به آنها اقتدا کرده، در نتیجه با دوستان آنها دوستی کند و از دشمنان آنها بیزاری جوید، به خدا سوگند او از ماست و هر کجا ما وارد شدیم او نیز وارد میشود و هر کجا مسکن ما باشد، محل سکونت او نیز خواهد بود» [۱۰]
مانند خود سلمان که به مقام «سلمان منِا اهلالبیت» [۱۱] رسید و از خانواده اهلبیت به شمار آمد و در دوران ظهور، حضور خواهد یافت.
تحمل رنج و مشقت در راه اهلبیت علیهمالسام:
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به سلمان فارسی علیهالسلام فرمودند: »تمام کسانی که ازما هستند و در راه ما اهلبیت ظلم دیدهاند، دو دوران ظهور، حضور خواهند یافت». [۱۲]
اهل جهاد و مبارزه:
امام صادق علیهمالسلام فرمودند: ای ابابصیر! اگر قائم ما قیام کند، خداوند گروهی را زنده میگرداند که غلافهای شمشیرشان برگردان آنهاست. [۱۳]
راهنمایی و حکمکردن عادلانه:
مفضلبنعمر از امام صادق علیهالسلام روایت کند که فرمودند: «از پشت شهر کوفه، بیست و هفت مرد همراه حضرت قائم بیرون آیند، پانزده تن آنان از قوم حضرت موسی علیهالسلام هستند که به حق هدایت کنند و بدان دادگری نمایند». [۱۴]
از این روایت معلوم میشود دلیل برگشت این افراد به دنیا این است که آنان مردم را به حق و حقیقت راهنمایی میکردند و هنگام قضاوت و حکم کردن به حق و عدالت سخن میگفتند.
انتظار واقعی:
گوید ما در مورد قائم و کسانی از یارانماین (شیعیان) که منتظر آن بودند و ازدنیا رفتند، صحبت کردیم. پس امام صادق علیهالسلام فرمودند: هنگامیکه امام عجلاللهتعالیفرجهالشریف قیام کند در قبرش به سراغ مومن روند و گویند امامت ظهور کرده است؛ اگر میخواهی از قبرت برخیز و اگر مایلی در جوار کردم الاهی بمان. [۱۵]
از این روایت استفاده میشود که اگر کسی منتظر امام عصر علیهالسلام باشد و به وظایف انتظارش عمل کند ولی عمرش برای درک زمان ظهور، کفایت نکند دوباره به دنیا برمیگردد و دوران زیبایی حکومت ولی الاهی را درمییابد.
خواندن دعای عهد:
برای کسانی که چهل صبح دعای عهد را بخوانند امام صادق علیهالسلام فرمودند: «آنان از یاوران قائم باشند و اگر چنین کسی پیش از ظهور بمیرد، خداوند او را از قبر بیرون خواهد آورد تا در خدمت آن حضرت باشند». [۱۶]
کسانی که هر شب جمعه، سوره «اسراء» را بخوانند:
امام صادق علیهالسلام فرمودند: «هر کس هر شب جمعه سوره اسراء را بخواند، نخواهد مرد تا قائم را درک کند و جزو یارانش قرار بگیرد». [۱۷]
پینوشتها
۱. البرهان، سید هاشم بحرانی، ج۲، ص۴۰۸٫
۲. شاید منظور امام، شهر نجف اشرف باشد.
۳. ارشاد، شیخ مفید، ص۳۶۵٫
۴. دلائلالامامه، طبری، ص۲۴۸٫
۵. رجال کشی، ص۴۰۲٫
۶. مختصر بصائر الدرجات، ابوجعفر صفار، ص۴۸٫
۷٫ بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۷٫
۸٫ معجمالاحادیثالامامالمهدی، ج ۵، ص ۱۲۲٫
۹٫ دلایلالامامه، طبری، ص ۲۳۷٫
۱۰٫ بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۷٫
۱۱٫ عیونالخبارالرضا، ج ۲، ص ۶۴٫
۱۲٫ بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۷٫
۱۳٫ تفسیر عیاشی، ج ۲۵، ص ۹۲، ح ۱۰۲٫
۱۴٫ الارشادفیمعرفه حججاللهعلیالعباد، ج ۲، ص ۳۸۶٫
۱۵٫ غیبت طوسی، ص ۴۵۹٫
۱۶٫ دلائلالامامه، طبری، ص ۲۶۰٫
۱۷٫بحارالانوار، ج ۵، ص ۹۵٫